Varianta de proiect avizată de Primăria Cluj-Napoca pentru pasajul de la Tăietura Turcului e cea mai proastă dintre cele disponibile: păstrează bariera pentru șoferi și e periculoasă pentru pietoni și bicicliști.
Varianta USR, dezvoltată cu specialiști, rezolvă toate aceste probleme. Dar Primăria o ignoră.
sursă video: Via Cluj TV
Pasajul are două obiective: să fluidizeze traficul în zona Tăietura Turcului și să ofere pietonilor și bicicliștilor o traversare în siguranță a căii ferate.
Proiectul propus de Primăria Cluj-Napoca nu asigură realizarea completă a niciunuia dintre cele două obiective. După ce, în prima sa formă era neviabil tehnic (includea o rampă de 14%), proiectul a fost simplificat: s-a redus numărul căilor de acces la pasaj și s-a revenit la trecerea la nivelul căii ferate pentru pietoni și bicicliști.
Ca atare, nici în această a doua iterație proiectul primăriei nu e viabil, din trei motive. În primul rând, se vor crea blocaje în trafic. Apoi, cei care circulă în direcțiile Gruia și Baciu / Tetarom / centura metropolitană, nu vor avea acces la pasaj. Nu mai puțin important, pietonii nu vor putea traversa sau ajunge în siguranță în gara ce se va construi lângă pasaj.
Încă din 2021, am atras atenția autorităților asupra soluției incomplete pentru pasaj și le-a solicitat să pună la dispoziția clujenilor, în mod transparent, documentația actuală a proiectului, care să fie analizată în dezbatere publică.
În ultimii doi ani, am consultat specialiști locali în proiectare și execuție de infrastructură de transport. Așa am aflat că administrația locală are la dispoziție un proiect alternativ, ce optimizează atât aspectele tehnice, cât și pe cele financiare sau de timp. Acest proiect include soluții reale atât pentru fluidizarea traficului, cât și pentru traversarea subterană de către pietoni.
Beneficiile proiectului alternativ:
- Durata de execuție mai mică, respectiv de 18 luni față de 30 de luni;
- Eliminarea completă a trecerii la nivel cu calea ferată;
- Conectarea tuturor fluxurilor de circulație pe pasaj (fără cozi la barieră);
- Costuri mult mai mici de execuție – 38 milioane de lei, față de 73 milioane de lei proiectul primăriei;
- Pasajul subteran cu rampe de acces garantează o circulație fluidă și modernă pentru pietoni, bicicliști și persoane cu dizabilități;
- Străzile afectate în timpul construcției: 5 străzi, în loc de 9 străzi (75% din timpul de execuție se va face fără afectarea majoră a acestor străzi);
Respectarea tuturor standardelor în vigoare