János Balázs: Problema traficului nu își are originea în Baciu și nu poate fi rezolvată integral de autoritățile locale

Primarul comunei ne vorbește despre ce a reușit să realizeze în acest mandat, care sunt principalele probleme actuale din Baciu și ce dorește să facă în următorii 4 ani, dacă va fi reales.

Știri din Baciu: Cum a fost actualul mandat la primărie? Ce ați reușit să realizați pentru băceni?

János Balázs: Mandatul actual a fost unul dificil, plin de incercari si provocari. Am pornit cu un aparat puternic subdezvoltat, fara serviciu de gospodarire locala, fara politie locala si cu personal foarte redus numeric. Acest aspect a cauzat multe dificultati in a ne adresa publicului si a rezolva problemele simple si imediate.

Am mai trecut si printr-o pandemie cu toate provocarile care au rezultat de aici, in principal implementarea masurilor de igiena publica, ajutor specific oferit celor aflati la nevoie, punerea in functiune a unui centru de vaccinare, trecerea unei parti a personalului in telemunca… Una peste alta a fost o perioada dificila, cu provocari specifice, dar si cu altele mai neasteptate.

De realizat pentru baceni am reusit sa realizez mai mult, in primul rand as dori sa mentionez realizarile din categoria „premiera” pentru Baciul post-revolutionar, cum ar fi: semaforizarea strazii Transivaniei in dreptul localitatii Baciu, construirea a trei poduri cu sens dublu de circulatie, unul in Mera, unul in Suceagu si unul in Popesti. Acum se afla in executie inca unul in Baciu.

Tot aici ar fi potrivit de mentionat si faptul ca in acest mandat am reusit sa punem in functiune doua gradinite conforme si dotate la cel mai inalt nivel in localitatea Baciu, iar a treia si cea mai importanța, de pe strada Transilvaniei, este in proces de receptie. Deasemenea am reusit sa punem in functiune trei locuri de joaca modern dotate si terenuri multisport, doua in Baciu (langa primarie si strada Stelelor) si una in Popesti langa caminul cultural. Un al patrulea este in executie acum in Corusu langa gradinita.

Tot din aceasta categorie face parte si construirea refugiilor pentru cursa metropolitana M31 in localitatea Baciu. Chiar daca nu a fost o investitie foarte mare din punct de vedere financiar, totusi a fost foarte importanta, pentru fluidizarea traficului, impreuna cu redesenarea benzilor de circulatie spre municipiul Cluj-Napoca.

Pe langa acest „Top 5” investitii neatinse pana in acest mandat, am mai reusit finalizarea unor investitii importante cum ar fi reteaua de apa potabila din Sucegu si din Mera, finalizarea retelei de canalizare menajera in localitatea Suceagu, implementarea proiectului de canalizare menajera pe canalul colector Popesti, Corusu si Salistea Noua, fiind acum in implementare reteaua de canalizare menajera pe satele Popesti si Corusu (Salistea Noua fiind deja finalizata).

Am reusit sa terminam proiectul de drumuri extravilane, de asemenea am reusit sa punem integral in practica proiectul de drumuri intravilane, am reusit sa modernizam drumurile secundare (strada Molidului integral si o portiune din strada Bradetului), am reușit sa extindem iluminatul public in cateva zone ale comunei si foarte important, avem o cresa in licitatie – faza de deliberare, la acest proiect obtinut in valoare de aproximativ 10 milioane de lei, autoritatea de implementare este CNI. Am reusit in acest mandat sa finalizam si construirea a doua capele mortuare, una in Mera si celalalt in prag de receptie a lucrarilor in Suceagu.

Știri din Baciu: Când se va rezolva problema traficului din Baciu? Ce depinde de primărie și ce ar trebui să facă alte autorități ale statului? Emil Boc spune că nu există deocamdată finanțare pentru centura de nord a Clujului…

János Balázs: In opinia mea, problema traficului nu isi are originea in Baciu si din păcate, pe cale de consecinta nici nu poate fi rezolvata integral de autoritatile din Baciu. Problema traficului din Baciu se datoreaza incapacitatii municipiului Cluj-Napoca de a primi fluxul de trafic din zona metropolitana (nu doar din Baciu). In mod similar, probleme apar si la parasirea municipiului, dar odata iesit din Cluj-Napoca traficul devine acceptabil.

In ceea ce priveste centura de nord a Clujului, acest proiect nici macar nu mai este pe ordinea de zi. Marea problema este nerealizarea centurii de sud (TR 35) care ne-ar fi asigurat o conectivitate intre zona terenului de fotbal din Baciu si 13 sau 14 intrari distincte in municipiu. Asta ar fi ajutat enorm, dar din pacate deocamdata materializarea acestui proiect este neinceputa (cel putin in zona noastra de interes).

Știri din Baciu: Unii locuitori sunt nemulțumiți de construirea a noi blocuri în localitate, spunând că deja este foarte aglomerat. Cum vă poziționați în această privință?

János Balázs: Sustin urbanizarea moderata si echilibrata cu respectarea tuturor regulilor de urbanism, totodata cu respectarea principiului de imbunatatire a calitatii vietii in zona supusa urbanizarii. Acord o atentie deosebita PUZurilor elaborate, in asa fel incat sa se asigure reteaua de drumuri afrerente de latimi corespunzatoare, asfaltarea obligatorie a acestora si predarea lor in domeniul public, instalarea iuminatului stradal, construirea obligatorie a ghenelor subterane (fara punct gospodaresc la suprafata) si in cazul proiectelor de mai mare amploare se ia in considerare si propunerea dezvoltatorului de a crea spatii dedicate cetatenilor din zona, cum ar fi: locuri de joaca, teren de sport, gradinita, cresa, sala de sport, piete, piatete, spatii administrative etc. Se cere in mod obligatoriu studiul de trafic la toate proiectele de dezcoltare urbana majora.

Știri din Baciu: Cât de important ar fi pentru Baciu realizarea proiectului de tren metropolitan? Ce avantaje ar aduce?

János Balázs: Proiectul de tren metropolitan nu poate fi operationalizat fara realizarea prealabila a pasajului peste calea ferata in zona Taieturii Turcului. Consider ca realizarea acestui proiect ar avea un impact pozitiv, in special in situatia in care statiile din zona metropolitana ar ingloba suficiente locuri de parcare in asa fel incat sa devina atractiva folosirea trenului metrolitan pe ruta: zona metropolitana – municipiu si deasemenea este necesara interconectarea facila a trenului metropolitan cu transportul in comun din municipiu.

Știri din Baciu: Cum apreciați actualul proiect de pasaj peste calea ferată de la Tăietura Turcului? Credeți că ar trebui modificat pentru eliminarea completă a trecerii la nivel cu calea ferată?

János Balázs: Consider ca aceasta intrebare merita raspuns doar din partea specialistilor din domeniu. Desi sunt inginer de meserie, specializarea mea nu este de constructii civile, deci nu ma pronunt in acest sens. Cu toate acestea, realizarea acestei investitii ar fi extrem de benefica, fiind o necesitate de baza pentru a se putea implementa proiectul de tren metropolitan si atata timp cat ar rezolva problema blocajelor din traficul rutier care intervine la sensul giratoriu din apropiere, din punctul meu de vedere si luand in considerare interesele bacenilor, chiar nu mi se pare foarte relevant daca ramane sau nu si optiunea de trecere la nivel.

Știri din Baciu: Cum progresează proiectul de realizare a unei zone turistice în Pădurea Hoia și Cheile Baciului?

János Balázs: Padurea Hoia intr-un procent de peste 80% se afla pe teritoriul administrativ al municipiului Cluj-Napoca, deci referitor la acest aspect nu avem foarte multe de facut, insa zona Cheile Baciului prezinta un interes evident pentru noi in vedere dezvoltarii turistice a zonei. Atata timp cat comuna a suferit foarte multe lipsuri de ordin infrastructural, din pacate niciodata nu s-au gasit resursele financiare pentru realizarea unui proiect de acest gen, dar am in vedere acest lucru in viitor.

Știri din Baciu: Intenționați să candidați pentru un nou mandat de primar în acest an? Ce proiecte aveți pentru următorii 4 ani?

János Balázs: Da, intentionez sa candidez pentru un nou mandat. Motivatia: Sunt prea multe proiecte obtinute si gata de implementare si de asemenea sunt multe proiecte de viitor in diferite stadii de materializare. Am cel putin aceeasi motivatie, dorinta, determinare si disponibilitate ca si data trecuta, motiv pentru care m-am decis sa candidez pentru inca un mandat.

Cele mai importante proiecte pentru perioada urmatoare ar fi: dezvoltarea unui PUZ pentru zona industriala in comuna, realizarea retelei de canalizare menajera pentru satele Mera si Radaia precum si zona Suceagu Nou, la acest proiect ne aflam in faza premergatoare licitatiei, desemenea si introducerea retelei de gaz metan in satele Suceagu, Radaia si Mera, la acest proiect este in lucru studiul de fezablitate.

Mai avem in diferite faze de licitatie / executie proiecte cum ar fi: pista de bicicleta intre dealul Viilor si Santioana, centrul de colectare cu aport voluntar a deserilor atipice, eficientizarea energetica a cladirii caminului cultural (care gazduieste si politia nationala) si totodata modernizarea zonei din jur in vederea realizarii unei zone veritabile de centru al comunei, modernizarea si eficientizarea retelei de iluminat in comuna Baciu, precum si extinderea acestei retele pe zonele inca neacoperite.

Un alt proiect interesant aflat in preajma implementarii este si cel referitor la infiintarea de statii de incarcare pentru masinile electrice in Baciu. Doresc sa obtin in continuare proiecte de infrastructura in special in ceea ce priveste modernizarea drumurilor de intravilan si extrvilan.

Imi doresc de asemenea sa transform cladirea veche a gradinitei de pe strada Transilvaniei in cresa (avem un proiect inceput in acest sens) si de asemenea pregatesc terenul pentru predare in cartierul nou catre CNI pentru construirea unei crese noi.

Intentionez sa prelungesc anumite trasee de curse metropolitane si in limita posibilitatilor materiale sa infiintez si altele noi, de asemenea doresc sa finalizez constructia de capele in asa fel incat fiecare sat al comunei sa beneficieze de o capela, vreau de asemenea sa continui cu constructia de locuri de joca si terenuri de sport in comuna, am in vedere largirea si modernizarea structurii de invatamant (crese, gradinite, scoli) si poate ceea ce este mai important decat toate, raman deschis la modul onest la dorintele si sugestiile locuitorilor comunei noastre.

Cu vointa, dorinta si multa munca … (aproape) totul este realizabil!

Distribuie articolul

Lasă un comentariu